11 sätt att använda Facebook-grupper för B2B-marknadsföring

När jag jobbade på ICA såg jag att en del av företagets B2B-kommunikation och -marknadsföring gentemot handlare och mellan handlare skedde i Facebook-grupper istället för Yammer, grupper på LinkedIn, Google-communities etc. Facebook-grupper har säkert sina nackdelar men några fördelar gentemot sina konkurrenter.

ica-inspiration-facebook-grupper
Två av ICAs grupper på Facebook för ICA Nära-handlare och inspiration kring digital marknadsföring och e-handel

Olika användningsområden för Facebook-grupper

1. Skapa en grupp kring ett ämne

Du och gruppens medlemmar (konkurrerande företag, befintliga kunder, potentiella kunder, experter, opinionsbildare etc.) kan diskutera ett problem och lösningar. Sådana grupper finns det många på LinkedIn redan.

Nackdelen är att det sällan diskuteras något ”förutsättningslöst” utan många försöker ragga kunder där. Det blir helt enkelt för reklamigt. En mycket aktiv Facebook-grupp inom min bransch heter Internet Marketing Super Friends.

2. Skapa en grupp för dina befintliga kunder

Det här kan vara bra för att inte bara informera dina kunder om det nyaste och sånt som du inte vill sprida helt offentligt utan också för att

  • kunderna kan prata sinsemellan för att hjälpa och inspirera varandra.
  • kundtjänsten kan besvara frågor, ser vilka frågor som återkommer och bygger ut befintliga supportresurserna utifrån dessa frågor.
  • dina experter ger tips och exempel på hur kunderna kan använda din produkt / tjänst på bästa sättet.
  • dina experter bjuder på branschinsikter för att ditt företag ska uppfattas som thought leader inom ämnet.
  • dina säljare ser vilka kunder som kan vara mogna för större volymer, en uppgradering, tilläggstjänster etc.
  • dina säljare, marknadsförare och experter utvecklar en djupare relation till kunderna.
  • dina marknadsförare ser vilken information som efterfrågas och bygger in den i strategin för att hitta nya kunder.
  • dina produktutvecklare upptäcker förbättringsmöjligheter.

3. Skapa en grupp för både befintliga och potentiella kunder

Självklart skulle även potentiella kunder kunna bjudas in till Facebook-gruppen för att ”stötta” deras digitala köpresa när de kollar efter lösningar på sina problem:

  • De kan prata med era befintliga kunder om hur bra er produkt / tjänst verkligen är.
  • De kan ställa frågor till säljare, marknadsförare och experter.
  • De kan också se hur ni tar hand om supportfrågor.
  • De kan bygga upp en relation till era säljare, marknadsförare och experter på sina villkor istället för att spammas med e-mail och telefonsamtal

Men vilka är fördelarna med Facebook-grupper?

Självklart kan LinkedIn-grupper, Yammer, Slacker, Facebook Workplace, Google Community och andra mer företagsanpassade lösningar stå för allt det här. Men Facebook-grupper kan erbjuda lite till:

4. Dina kunder finns redan där

LinkedIn når ur till 76 % av Sverige befolkning med internetaccess medan LinkedIn används bara av 23 %. Chansen att dina kunder redan finns på Facebook är alltså större än på LinkedIn.

Antal mest använda sociala medier i Sverige, januari 2018
Antal mest använda sociala medier i Sverige, januari 2018 (Källa: Hootsuite / We are social)

Du måste inte först få kunderna till Facebook. De är redan där både privat och tydligen också i jobbmobilen. Enligt Centric Facebook en av tre minst en kvart på jobbet.

5. Aktivitetsgraden är hög på Facebook

Aktivitetsgraden är hög på Facebook jämfört med t.ex. LinkedIn. Facebook har 2,1 miljarder månatligt aktiva medlemmar jämfört med 250 miljoner månatligt aktiva användare på LinkedIn.

6. Lättare access

Många företagsanpassade community-lösningar kräver att du alternativt dina kunder skapar en inloggning först och fyller i en profil (om inte APIer från t.ex. LinkedIn eller Google används). Det kan innebära mycket administration eller uppfattas som bökigt av dina kunder.

I Facebook-grupper kan du lägga till medlemmar manuellt, skicka inbjudan, låta kunderna själva ansöka om medlemskap eller så bjuder de in andra. För att vara säker på att du ger access till rätt personer finns det möjlighet att ställa upp till tre kontrollfrågor.

Problemet är dock att Facebook-grupper inte längre erbjuder något sätt att importera en befintlig kontaktlista eller koppla upp gruppen mot ett externt CRM-system. Det finns däremot verktyg för att du som admin för en Facebook-grupp kan exportera medlemmarnas e-mail för vidare ”bearbetning”.

7. Kunderna känner igen gränssnittet

Eftersom kunderna inte är så aktiva på andra plattformar men däremot mycket aktiva privat på Facebook, har Facebook-grupper stora fördelen att kunderna känner igen gränssnittet. Tänk bara på de många olika affärssystems dåliga användargränssnitt som kunder måste handskas med dagligen.

Om access, funktionalitet och design inte motsvarar kundens förväntan, så kommer användbarhetsgraden att vara låg. Forrester Research uppskattar att 70 % av affärsapplikationerna inte överlever pga låg användaracceptans. Det finns hur många exempel som helst på hur bra användargränssnitt har hjälpt till att skapa affärer och tvärtom.

8. Koppling mellan Facebook-sida och -grupp

Om du redan har en officiell Facebook-sida så kan du koppla ihop sidan med din grupp / dina grupper. Du publicerar från Facebook-sidan direkt till Facebook-gruppen samt kommenterar gruppmedlemmarnas inlägg med Facebook-sidans profil.

Grupperna som du håller i syns också på ditt företags Facebook-sida som gör det lättare att värva medlemmar till den.

Så syns Washington Posts Facebook-grupper genom att klicka på desktopmenyn till vänster
Så syns Washington Posts Facebook-grupper genom att klicka på desktopmenyn till vänster

9. Hög räckvidd & stort engagemang

Ett problem för Facebook-sidor är att organiska räckvidden är bara upp till 12 % så att Facebook kan tjäna pengar på sponsrade inlägg. Räckvidden för inlägg i Facebook-grupper, tom mindre attraktiva inlägg, är oftast över 12 %.

Sjunkande engagemang för inlägg på Facebook-sidor (källa: BuzzSumo)
Sjunkande engagemang för inlägg på Facebook-sidor (källa: BuzzSumo)

Så en delning av dina inlägg från Facebook-sidor till dina Facebook-grupper och den höga aktivitetsgraden på Facebook kan ge dig räckvidden som annars bara sponsrade inlägg ger. Med Facebook Groups Insights kan du mäta aktivitetsnivå och räckvidd.

10. Upptäck kundbehoven

Facebook-grupper kan vara ett lätt sätt att upptäcka att intressenter eller befintliga kunder har ett problem som de söker en lösning på. Med Facebook Group Insights ser du dessutom vilket innehåll som dina befintliga kunder och inbjudna intressenter når och skapar engagemang. Du kan tom se vilka gruppmedlemmar som är mest aktiva.

11. Många sätt att skapa engagemang

Facebook-grupper erbjuder liksom andra lösningar möjlighet till content marketing genom att publicera texter, länkar, bilder och filmer. Men Facebok-grupper erbjuder många andra inläggsformat:

  • Bildgallerier
  • Omröstningar för att t.ex. kolla vilka funktioner i din produkt dina kunder helst vill ha en bättring på.
  • Instant articles / docs där du inte försöker locka medlemmarna att klicka på en länk för att komma till din företagsblogg eller -webb utan istället publicerar direkt i Facebok-gruppen.
  • Live video från din konferens, lanseringsevenemang eller kundutbildning.
  • Evenemang – ett sätt att sprida ordet.
  • Filer med manualer, mallar, riktlinjer, kataloger etc.
  • Tagga andra Facebook-medlemmar för omnämna och locka in dessa till din grupp.
  • Säljerbjudanden om du vill bli av med möblemang, gamla maskiner m.m.

 

Skärmdump med de olika inläggsformaten som Facebook-grupper erbjuder
Skärmdump med de olika inläggsformaten som Facebook-grupper erbjuder

Glöm inte att prenumerera på Konstantins B2B-nyheter via mail!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s