Digitala aktörer tar sig in på bygg- & fastighetsbraschen

Enligt både svenska och internationella mätningar har bygg- och fastighetsbranschen digitaliserats minst med undantag för landbruket. PwC har därför bjudit till en paneldiskussion för att höra mer om varför det är så.

Peter Molander (Google) och Mattias Lindström (Peab)

Peter Molander från Google tror att det beror på att byggbranschen inte attraherar digitala talanger, varken yngre eller utomstående. 

Mattias Lindström är mer inne på att det saknas verktyg för att samverka, låg standardisering och utmaningar att nå ut till byggarbetsplatsen.

Men mellan raderna märks att det är en kulturell fråga. Man vågar inte experimentera med digitala lösningar och tilldela resurser och tid utan fortsätter titta på utmaningarna man har i dagens miljö.

Disruptorer även i byggbranschen

Det bidrar inte bara till att byggkostnaderna är bland de högsta i EU och att värdet inte ökar utan också att nya aktörer ger sig in i bygg- och fastighetsbranschen med sina digitala lösningar. Däribland finns

  • Integratörer som Accenture och IBM
  • Intesseorganisationer som CoClass, buildingSmart och BIM Alliance
  • Crowdfinansiering som Point och PeerStreet
  • Data- & analyslösningar från Realise och Mashvisor

Frågan är om de inte långsiktigt kommer kräva en större del av kakan och käka upp byggjättarnas marginaler.

Nya spelare i byggbranschens värdekedja
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s