13 tips för B2B-företag att sökmotorsoptimera med länkbyggande

Enligt fem olika internationella och svenska undersökningar är sökmotorsoptimering (SEO) den näst viktigaste taktiken för B2B-företag för att driva trafik till webbplatsen och för att vinna över kunden. Samtidigt svarade 52 procent av marknadsförarna svarade i Ascend2-enkäten Search Engine Optimization Tactics Survey att länkbyggande (backlinks building) är svåraste biten i sökmotorsoptimeringen (SEO).

Glöm inte att prenumerera på Konstantins B2B-nyheter via mail!

Länkbyggande anses i undersökningen Search Engine Optimization Tactics Survey tom vara svårare än anpassning av företagswebbplatsens sid- och informationsstruktur, delningar i social media och arbetet med sökord och metataggar.

Vilken är den svåraste taktikten för sökmotorsoptimering? (källa: Ascend2)
Vilken är den svåraste taktiken för sökmotorsoptimering? (källa: Ascend2)

Ascend2 fick även svaret att länkbyggande är den tredje mest effektiva SEO-taktiken för att nå sina marknads-, kommunikations- och säljmål:

Vilken är den mest effektiva SEO-taktiken? (källa: Ascend2)

Varför behöver du en länkstrategi?

Det finns tre uppenbarliga skäl varför du behöver jobba med länkning till din webbplats, blogg eller webshop:

1. Generera webbtrafik

Du underlättar för potentiella målgrupper att hitta ditt innehåll på tredje parts webbplats, blogg eller social media för att öka kännedom om ditt företag, stärka ditt varumärke och sälja produkter eller tjänster. Det kan i längden vara billigare än satsa på köpt webbtrafik med hjälp av banner-, video-, social-, sök-, mobil eller native annonsering.

Det kan nästan också ses som en strategi för s.k. advocacy marketing, där positivt innehåll om ditt företag och länk till dig på tredje parts webbplats, blogg eller social media hjälper till att öka din trovärdighet hos din målgrupp

2. Bli hittad på sökmotorer

När ditt innehåll på tredje parts webbplats, blogg eller social media indexeras av sökmotorer som Google eller Bing ökar chansen att du blir hittad den vägen, dvs. sökresultaten innehåll innehåll på både din webbplats och tredje parts webbplats.

3. Förbättra din egen placering i sökresultat

Google fortsätter ge innehåll företräde i sökresultat utifrån något de kallar för link score. Backlinks är tom tredje viktigaste faktorn för att komma upp högt i Google sök.

Google tittar där på både antal backlinks till din webbplats och kvalitén i länkningen (PageRank), alltså om det är relevanta webbplatser och bloggar som länkar till dig. En hög rankning säkerställer i sin tur att webbtrafik genereras till din webbplats eller e-handel. Search Engine Watch skriver så här:

Needless to say, the number of individual domains referring to your website is an important factor in Google’s algorithm – but so is their authority. Having fewer, authoritative backlinks is worth more in terms of SEO value than having lots of low-quality links…

13 tips för länkbyggande inom B2B (källa: Konstantins B2B-blogg)
13 tips för länkbyggande inom B2B (källa: Konstantins B2B-blogg)

13 strategier för länkbyggande

Strategierna nedanför hjälper olika mycket för att stärka din länkkraft. Vissa svarar samtliga eller någon av de tre anledningarna som jag räknade upp ovanför.

1. Wikipedia

Kolla om termerna som du använder i din bransch (råvaror, processer, metoder, produkter, projekt etc.) redan finns på Wikipedia. Om ja, så kan du kanske komplettera innehållet och ange en undersida på din webbplats som källa. Om nej, så kan du skapa en ny artikel på Wikipedia. Matthew Woodward har skrivit om vad du bör tänka på.

Observera att informationen ska vara av allmänt intresse och inte marknadsföring av ditt företag. Annars kan artikeln raderas. Wikipedia skriver så här i sina regler och riktlinjer:

Presentera inte ett perspektiv som ”sanningen” eller ”det bästa perspektivet”, men som den etablerade eller vanligaste uppfattningen.

Artiklar med brutna länkar eller utan länkar överhuvudtaget har blivit en ”hemlig” möjlighet att lägga till länkar till det egna innehållet. Wikigrabber heter ett verktyg för att spåra dessa möjligheter.

2. Länkbyte

Fråga leverantörer, samarbetspartners, kunder, återförsäljare, bloggare, media, konferensarrangörer, branschorganisationer, evenemang som du sponsrar, medarbetare m.fl. om de kan länka till din webbplats när de omnämner ditt företag, varumärken, nyckelpersoner, processer och produkter / tjänster. Du kan erbjuda samma i gengäld.

Länkbyten gillas inte alltid av sökmotorer varför det ibland blir en kedja med tre – fyra webbplatser som byter länkar mellan sig. Link Research Tools skriver så här:

As long as you don’t do reciprocal linking excessively and these reciprocal links are on topic and ”make sense from a user standpoint”, link exchange is not something bad.

3. Omnämningar på Internet

Gör en sökning på Internet för att se vem som omnämner ditt företag, varumärken, nyckelpersoner och produkter / tjänster. Det kan vara leverantörer, samarbetspartners, kunder, återförsäljare, bloggare, media, konferensarrangörer, branschorganisationer, evenemang som du sponsrar, medarbetare m.fl.

Be dem att länka företagsnamn, citat, logotyper, infografik och bilder till din webbplats startsida men helst en relevant undersida. Du kan hävda upphovsrättsliga skäl också. Ännu smartare är att kräva att visst innehåll inte bör ligga på deras webb utan att de istället länkar till originalinnehållet på din webbplats.

4. Inbäddning

Skapa nytt, relevant och attraktivt innehåll (content marketing) som andra kan bädda in på sina webbplatser och bloggar:

  • Filmer på YouTube där länk till din webbplats finns i description-fältet.
  • Tweets som innehåller länk till din webbplats.
  • Facebook-inlägg som innehåller länk till din webbplats eller där innehållet från din webbplats förhandsvisas.
  • Presentationer på Slideshare som innehåller länkar till din webbplats.
  • Infografik som du erbjuder på din webbplats med inbäddningskod.

5. Gästinnehåll

Kontakta bloggare och influencers inom din bransch om du får gästblogga eller -podda. Det är ofta en win win-situation eftersom de får innehåll till sin blogg och når ut till din målgrupp samtidigt som bloggens / poddens målgrupp kan följa länkar till ditt eget innehåll. Tom Whiley ger ett antal råd om gästbloggning:

On the surface, look for sites that are easy to use, with lots of well-written content already on them. It’s also important to look under the hood before submitting a guest post: think traffic, links, and visibility.

6. Pdf

Dina presentationer, rapporter, white papers, magazin och faktablad kan ibland få fötter och publiceras av andra på deras webbplats. Se till att de innehåller länkar till din webbplats startsida och relevanta länkar till undersidor. Överhuvudtaget borde du se över om dina pdf-dokument är optimerade för sökmotorer.

7. Pressmeddelanden

Om du skickar ut pressmeddelanden via t.ex. Mynewsdesk och Cision bör du se till att det finns länkar i ditt pressmeddelande, både on site- och pdf-versionen. Och inte bara en länk till din webbplats startsida i sidfoten utan även länkar till relevanta undersidor högre upp i pressmeddelandet. Cision ger ett antal råd om hur du kan sökordsoptimera dina pressmeddelanden.

8. Dotterbolag

Större koncerner har hundratals webbplatser för olika dotterbolag, joint ventures, varumärken, regioner / länder / språk, kampanjer, produkter / tjänster etc. Det händer ganska ofta att koncerner inte är så noga med en strategi för att länka inom den egna ekosfären.

9. Social media och forum

Instagram, Twitter, Facebook, YouTube, Google+, LinkedIn, Slideshare m.fl. ger många möjligheter att länka till din webbplats:

  • Profilens startsida.
  • Länkar i delningar av innehåll.
  • Länkskafferiet i About-fliken på YouTube.
  • Länkar i description-fältet för dina filmer på YouTube.
  • Artiklar på LinkedIn (tidigare LinkedIn Pulse).
  • Svara på kommentarer och frågor i social media med länkar till undersidor på din webbplats som innehåller förklaringar, svar och mer relevant innehåll.

10. Länkar i nyhetsbrev

Du har säkert ett antal nyhetsbrev för kunder och partners. Inkludera inte allt innehåll i nyhetsbrevet utan endast smakprov. Länka till hela innehållet på din webbplats. Se till att webbversionen av nyhetsbrevet med arkiv i MailChimp indexeras av Google.

11. Svara på Quora

Följ frågorna på Quora och hjälp till med svar som inkluderar länk till din webbplats eller blogg med ännu mer utförliga svar. Quora-svar kommer även upp i Google- och Bing-sökresultat. Så här skriver SEO.com om varför du bör jobba med Quora.

12. Jobbsajter

Många platsannonser berättar om profilen som söks och presenterar ditt företag. Bägge ger dig möjlighet att inkludera länkar – något som både uppskattas av jobbsökande och av sökmotorer.

13. Lockbeten

En annan metod är att skapa sidor som kan funka som linkbaits, dvs sidor som många vill länka till pga innehåll som känns mer av allmänt intresse än reklamigt, exempelvis:

  • Rapporter och undersökningsresultat.
  • Topplistor och rankningar.
  • Tipslistor med ”de tre bästa metoderna för att…”
  • Bibliotek med länkar, verktyg, infografik, dokument m.m. inom ett visst ämne.
  • Interaktiva verktyg i stil med ”analys om hur bra din Facebook-sida är”.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s