Konsumenter vill hoppa över bilhandeln vid köp av reservdelar

Hedges&Company konstaterar i en ny studie att konsumenter vill hoppa över olika återförsäljare av reservdelar till bilen och istället handla reservdelar direkt hos biltillverkarna.

Glöm inte att prenumerera på Konstantins B2B-nyheter via mail!

Konsumenterna vill köpa hos biltillverkare

93 % av tillfrågade bilägarna angav i Hedges&Companys studien Parts and Accessories Buying Behaviour Research att de söker information på Internet innan de köper reservdelar. Endast 27 % pratar antingen med lokala återförsäljare av reservdelar eller bilmek.

Vilken infokälla använder du dig av innan du köper? (källa: Hedges&Company)
Vilken infokälla använder du dig av innan du köper? (källa: Hedges&Company)

Av konsumenterna som gör research via Internet är det redan 57 % som besöker biltillverkarens hemsida:

Vilka av följande typer av webbplatser besöker du innan du köper reservdelar? (källa: Hedges&Company)

Biltillverkare är långsamma i att reagera

När Sana och Sapio Reasearch frågade biltillverkare om e-handel i rapporten DIGITAL TRANSFORMATION AND B2B E-COMMERCE REPORT 2017–18 angav bara 58 % att deras kunder efterfrågar e-handelslösningar. Det är en mindre andel än i andra delar av tillverkningsindustrin.

Topp 3 utmaningar för biltillverkarna enligt rapporten är

  1. IT-miljön måste uppgraderas (89 %)
  2. Göra data tillgänglig till e-handelsplattformen (86 %)
  3. Integrera rätt och komplett kunddata i samma system (85 %)

Bilreservmarknaden försöker anpassa sig

Mekonomen Group skriver i företagets marknadsanalys att stora aktörer inom reservdelsmarknaden köpt upp för att vinna synergieffekter i form av stora inköpsvolymer i kombination med effektivare logistiklösningar.  Samtidigt växer marknaden med biltillbehör samt verkstadstjänster stabilt med 1-2 % per år. Men näthandeln med reservdelar är underutvecklad:

Näthandeln till konsumenter står idag för en liten del av totalmarknaden och utgörs främst av försäljningen av reservdelar till ”gör-det-självare”.

I den nischen öppnade 2008 skruvat.se som påstås vara största e-handlaren för reservdelar i Norden idag. 2016 beräknade skruvat.se näthandeln med reservdelar i Norden till 5 %. 2014 förutspådde Philipp Grosse Kleimann på Roland Berger i rapporten Online automotive parts sales: The rise of a new channel för tyska marknadenby 2025, we expect online sales to account for 20% of the automotive spare parts market. That would correspond to a sales volume of EUR 3.6 billion”.

Marknadsvolymer after sales-marknaden i Tyskland (källa: Roland Berger)
Marknadsvolymer after sales-marknaden i Tyskland (källa: Roland Berger)

Amazon passar på

Frågan är om utvecklingen verkligen har gått så långt. PostNords e-Handelsbarometer 2018 säger tyvärr ingenting om den här branschen. Biltillverkanas passivitet och konkurrensen inom lokala bilreservdelshandeln har öppnat en nisch för bästa e-handlaren: Amazon börjar sälja reservdelar i USA.

Enligt en rapport från amerikanska investmentbanken Jefferies LLC erbjuder Amazon i dagsläget leverans av bildelar samma dag i 40 amerikanska städer.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s