B2B-företag bör satsa mer på Bing Ads!

Rapporter från Litium, DemandWave och SEMPO/Forrester visar att sökmotorsmarknadsföring (SEM) är en viktig kanal för att generera leads till B2B-företag. Men gör inte felet att likställa SEM med Google Ads.

Bings sökvolymer i Sverige och USA

Enligt statcounter hade Bing 2017 endast en andel av 4,22 % av sökvolymerna på alla skärmar i Sverige. Det låter inte mycket men på desktop är dessa sökvolymer faktiskt 8,58 %.

I USA är det nästan 7 % på samtliga skärmar och 12,72 % på desktop. Även Kanada, Storbritannien och Kanada har höga Bing-sökvolymer på desktop.

Infografik om Bing som sökmotor och sökmotorsmarknadsföring med Bing Ads

Bing förekommer oftare i B2B-sammanhang

Förklaringen till varför Bing håller sig kvar även i Sverige kan vara att

  • Många företag och myndigheter använder Microsofts produkter. Microsoft har lyckats bra att bita sig fast inom företagen med exempelvis Office 365.
  • Microsoft Explorer och nya Microsoft Edge levereras förinställda som browsers. Enligt Browsersverige används Explorer och Edge av 10 % av svenskarna.
  • Många IT-avdelningar vill inte byta till en ”gratis” browser som Google Chrome eller ger inte de anställda adminrättigheter för att själva installera en annan browser.
  • Många interna digitala verktyg för inhämtning av information, tidsrapportering, godkännande av fakturor, budgetering m.m. är anpassade för just Microsoft Explorer.
  • Många medarbetare orkar inte byta till Google Chrome trots adminrättigheter att byta browser.

Vem är typiska Bing-användaren?

Utifrån det borde många beslutsfattare, inköpare och prospekterare sitta på just Bing på jobbet. Typiska Bing användaren

  • är enligt comScore (USA): Äldre, har en högre utbildning, har högre disponibel inkomst än Googles användare, spenderar 185 % mer online än den genomsnittliga internetanvändaren och spenderar 67 % mer än en Google-användare globalt.
  • är enligt Bing (USA): Någon som har 20 % högre köpkraft än genomsnittliga internetanvändaren, har gjort en internationell resa de senaste tre åren (20 % högre sannolikhet), har gett ut 500 USD är mer på ekologisk mat de senaste 30 dagarna (21 % högre sannolikhet) etc.
  • är enligt iProspect (Sverige): Någon som svarar bättre på brand-sökord än generiska sökord.

Ta reda på vilken sökmotor dina B2B-kunder använder

Så innan du satsar dina slantar på Google Ads bör du

  • först kolla vilken browser och sökmotor dina svenska kunder använder på desktop. Titta gärna på det när du kartlägger dina kunder med hjälp av ditt analyticsprogram, enkät, support- och säljsamtal med kunden etc.
  • kolla Statcounters statistik för att se om viktiga utlandsmarknader har en hög andel av sökvolymer på Bing.

Fler saker att tänka på i Bing-sammanhang

Sökbyråer säger att Bing Ads är billigare eftersom konkurrensen från annonsörer fortfarande är låg. Men även  sökvolymerna är fortfarande låga men de börjar stiga.

I mobilen dominerar Apple och Android men många företag använder smartphones med Windows Mobile. Microsoft har dock ändrat strategi och lanserar istället appar för Android där Bing kan dyka upp. Så bevaka den delen i framtiden!

Glöm inte bort sökmotorsoptimering för Bing för att bättra på organiskt sök eller att se över din närvaro på Bing Places for Business.

Glöm inte att prenumerera på Konstantins B2B-nyheter via mail!

Lämna en kommentar