Checklista: Är du nybörjare, mittfältare eller innovatör inom B2B e-handel? 

DHL har identifierat tre olika nivåer för e-handel inom B2B med en checklista och många råd för hur du tar dig till nästa nivå inom digital handel och marknadsföring.

I DHLs white paper E-commerce is tranforming B2B: The Next Industrial Revolution skiljer man mellan tre olika nivåer:

Arketyper av B2B-företag inom e-handel (källa: DHL)
Arketyper av B2B-företag inom e-handel (källa: DHL)

1. Nybörjaren

Dessa B2B-företag har tagit de första stegen att tillämpa e-handelslösningar och -färdigheter men ”they typically have very limited functionality embedded on their platform and may also be using legacy systems to support an online offering (which could be difficult to scale and leave them exposed to competition from newer, more agile entrants)”.

DHL rekommenderar nybörjarna att fokusera på bl.a.

  • Personaliserat innehåll
  • Transparent prissättning
  • Interaktiv och detaljerad produktinfo
  • Bekvämt köpflöde

2. Mittfältaren

B2B-företagen i mittfältet jobbar redan med personalisering, kundupplevelse och en mer sömlös kundresa men ”they have not created fully integrated front and back office systems to enable them to improve the operational efficiency in their operations”.

DHL rekommenderar mittfältarna att jobba mer med bl.a.

  • Sökmotorsoptimering
  • Engagerad och effektiv personal inom ehandel
  • Ännu mer personalisering (t.ex. e-portal, kundanpassad prissättning och skräddarsydda produkter)
  • Sömlös multikanalintegration med t.ex. ERP-system för lagerstatus i realtid, flexibla betalnings- och leveransalternativ.

3. Innovatören

Innovativa B2B-företag har en tydlig digital strategi, affärsmodel och erbjudande. ” They have invested in an e-commerce platform and in an end-to-end integration with ERP and operational systems to allow them to achieve excellence in business operations”.

DHL kräver av innovatörern att de jobbar flitigt med bl.a 

  • Content marketing
  • Produktbilder och -beskrivningar av hög kvalitet
  • Avancerad siddesign
  • Produktvideo
  • Recensioner
  • Integration av social media
  • Front end och back end integrerade i e-handelsplattformen
  • Hantering av leveranser med många logistikalternativ för att spåra försendelser utan inloggning, notifieringar och integration av BI.
  • Appar för både online- och offlineval i digitala gränssnitt.
Smakprov på checklista för B2B-företag som sysslar med e-handel (källa: DHL)
Smakprov på checklista för B2B-företag som sysslar med e-handel (källa: DHL)

Lämna en kommentar