Comprend Web Management survey: Koncerner underinvesterar i digital kommunikation

83 företag, många inom B2B, börsnoterade och av betydlig storlek, har svarat på Comprends Web Management survey om si  digitala kommunikation mot främst Corporate-målgrupper som media, ägare, analytiker, jobbsökande och intresseorganisationer.

Enligt respondenterna i Comprend Web Management survey 2018 består digitala teamet av 1 – 3 personer som sköter allt från underhåll och utveckling av digitala kanaler till produktion av nyhetsinnehåll, uppdatering av av mer statiskt innehåll, sökmotorsoptimering mm. Verkligheten ser ibland ännu värre ut med kanske halva tjänster eller bara externa konsulter.

Digital kommunikation ökar i betydelse med både fler kanaler och uppgifter att sköta plus kravet på nya specialistkompetenser. Bemanningen har nog på 10 år inte blivit bättre – något som förvånar mig när jag hör koncernchefer på konferenser prata om hur de investerar i digitalisering.

44 % av respondenterna önskar sig allra helst en utökning av teamtet inom analytics som kan vara en utmaning för digitala innehållsproducenter.

Fokuset ligger fortfarande på egna webben men digitala kommunikatören som sköter koncernsajten tar även ofta hand om Facebook, Twitter och LinkedIn. 75 % av respondenterna ser LinkedIn som den näst viktigaste digitala koncernkanalen.

Vilka kanaler prioriterar du för att nå din Corporate-målgrupp? (källa: Comprend)
Vilka kanaler prioriterar du för att nå din Corporate-målgrupp? (källa: Comprend)

Lämna en kommentar