Varför du borde optimera din webbplats för DuckDuckGo

Google dominerar fortfarande sökmarknaden i Sverige och hela världen tack vare ett fast grepp om Google Chrome och Android men sökjätten har redan våren 2019 lagt till DuckDuckGo som alternativ i Google Chrome.

Sedan 1 mars 2020 är Google också tvungen att erbjuda nya Android-kunder tre andra alternativ förutom Google sök: Info.com, Privacy Wall och just DuckDuckGo. Sistnämnda sökmotorn finns för övrigt redan som alternativ sökmotor i Microsofts nya webbläsare Edge eller ”Chromium Edge” tillsammans med Google och Bing.

Så här väljer du sökmotorn DuckDuckGo i Google Chrome
Så här väljer du sökmotorn DuckDuckGo i Google Chrome

DuckDuckGo finns så klart också som app i Play och AppStore. Så här twittrar Jack Dorsey, vd och grundare av Twitter:

I love @DuckDuckGo. My default search engine for a while now. The app is even better!

DuckDuckGo ökar marknadsandelarna

Sistnämnda sökmotorn är kanske mest intressant här eftersom DuckDuckGo redan i mars 2020 hade en marknadsandel i Sverige på runt 0,49 % på alla skärmar och 0,62 % på desktop. Men den siffran är inte så pålitlig eftersom sökmotorns styrka är just integriteten som gör att vi aldrig får veta hur många egentligen använder DuckDuckGo.

Svenska marknaden för sökmotorer i mars 2020
Svenska marknaden för sökmotorer i mars 2020

De själva påstår i sin egen statistik att sökningarna har nästan dubblerats under 2019. I april var det runt 60 miljoner sökningar per dag världen runt.

Det kan gå sämre för Bing

Många sökbyråer och digitala marknadsförare hade tidigare Bing som en hemlig skatt med låga CPC pga mindre konkurrens. Men nu verkar Bing trängas undan av DuckDuckGo där sökmotorn redan har hunnit hamna på plats 2 i mobilt sök i Nederländerna, Schweiz, Österrike, Finland, Nya Zeeland och Portugal.

Lämna en kommentar